מכירה 11
כ"ד טבת, תשפ"ב
מכירה 11
28.12.21
מתוך 6 דפים

פריט : 163

'פדיון שבויים' ליושבי ירושלים


איגרת שליחותם של המקובל רבי אברהם רוויגו ורבי חיים חזן, בחתימתם של גדולי חכמי ירושלים משנת תס"ד [1704]

תעודה היסטורית מקורית לתולדות היישוב היהודי בירושלים, חתומה בעצם חתימת ידם של גדולי חכמי ירושלים הספרדים במאה השבע עשרה ובתחילת המאה השמונה עשרה.

מצבם של יושבי ירושלים, אשר היו נתונים תחת ידם של שליטים עריצים תאבי ממון, היה באותו זמן קשה מנשוא. השליטים הטילו מסים שהציבור לא היה יכול לעמוד בהם, ומשלא פרעו יושבי ירושלים את חובם הם נלקחו למאסר, כולל נשים וילדים, ובתי הכנסת נסגרו בשלשלאות ברזל.

וכך מתנים באיגרת זו רבני ירושלים את מצבם הנורא: "...והאחרון הכביד פורענות קשה, כי הנושה בא לקחת את נשי"ו ואת ילדיו ואין כסף נמצא, עלה עשן באפו ואסף כל עם הקהל במשמר צר בית הסוהר ואחז בתי כנסיות ובתי מדרשות בחותם צר ומר... ויגדל המספד בירושלים והוכרחנו יחד עני ואביון, אפילו מוכר את כסותו…"

על האיגרת חתומים גדולי חכמי ירושלים באותה תקופה:

רבי אברהם ברודו - בעל ספר 'ברכת אברהם' (ויניציאה תנ"ו), "המיוחד שבגדולי רבני קושטא רבתי" (לשון ה'חכם צבי' בהסכמתו ל'ברכת אברהם'). עלה לירושלים "והיה חותם בראש" ('שם הגדולים להחיד"א' בערכו).

הראשון לציון רבי אברהם יצחקי (תכ"א-תפ"ט) - בעל שו"ת 'זרע אברהם', מגדולי חכמי האחרונים הספרדים. נכדו של רבי אברהם אזולאי בעל 'חסד לאברהם' ורבם של רבי משה חאגיז, בעל 'בתי כהונה' ורבי יצחק זרחיה אזולאי אבי החיד"א. "ועניניו ועזוזו ונפלאותיו רבו" (שם הגדולים בערכו).

רבי יאודה הכהן - מגדולי חכמי ירושלים, מבית מדרשו של בעל 'פרי חדש'. כשפנה אל בעל פרי חדש בשאלה, השיב לו הפר"ח: "זה מדרך המוסר והענווה, כי מה נבין ולא עמך הוא". תשובותיו מופיעות בספרי חכמי דורו והחיד"א מביא בספריו חידושים משמו (שם הגדולים בערכו).

רבי יהוסף קונקי – "רב מובהק בעיר הקודש ירושלים" ואחר כך בחברון, רבו של בעל 'בתי כהונה'. כתב תשובות רבות שחלקן נדפסו בספרי חכמי דורו. רבי חיים אבועלפיה והחיד"א מביאים מדבריו בספריהם (שם הגדולים בערכו ובהערות במהדורת מכון המאור).

רבי שמואל הכהן – מחכמי ודייני ירושלים. יצא כשד"ר ירושלים למרוקו ('שלוחי ארץ ישראל' עמ' 308). תשובה ממנו נדפסה בשו"ת 'גינת ורדים' או"ח כלל ב סימן ה.

רבי שמשון גומץ פאטו (נפטר תע"ד) - מחכמי ירושלים, מבית דינו של הרב אברהם יצחקי, חמיו בזיוו"ש של בעל 'אורים גדולים'. יצא כשד"ר לתורכיה ובשנת תע"ד נרצח ביוון על ידי שודדים (שלוחי ארץ ישראל עמ' 358). החיד"א בספריו מביא דברי תורה בשמו (ראה על פי מרנן ורבנן מערכת ש אות פו).

רבי משה חיון - בן הרב המקובל רבי אהרן חיון בעל 'מחנה אהרן' על הזהר, חתן מהר"י חאגיז. בסוף ימיו כהן כרב בצפת. כתב תשובות רבות, מהן נדפסו בספרי חכמי דורו: 'זרע אברהם', 'מטה יוסף' ו'גינת ורדים' (שם הגדולים בערכו).


זוג שלוחים אלו היו השלוחים החשובים ביותר שנשלחו על ידי חכמי ירושלים באותה עת (ראה: יערי,   שלוחי ארץ ישראל עמ' 347-351):
המקובל רבי אברהם רוויגו (ת"י בערך-תע"ד) נודע בתפוצות ישראל כאחד מגדולי מקובלי איטליה בדורו. תלמיד הרמ"ז וחבירו של הרב"ך. תורה וגדולה התאחדו על שולחנו. בשנת תס"ד עלה לארץ ישראל וייסד בה ישיבה ללימוד חוכמת האמת. בגלל פרסומו הרב ביקשו ממנו רבני ירושלים לצאת לשליחות לאירופה.

השד"ר השני, רבי חיים חזן בעל ספר 'שנות חיים' (ויניציאה תנ"ו), היה בנו של רבי יוסף חזן בעל 'עין יוסף' ו'עין יהוסף'.

ירושלים תס"ד [1704]. כתיבת סופר נאה, חתימות מקוריות. גודל: 2023 ס"מ, מצב טוב.

פריט : 164

שטר מינוי שליח הולכה בחתימת רבי חיים מודעי אב"ד קושטא ובית דינו. אורטה קייאוי תקי"ט [1759]


שטר מינוי שליח להולכת גט, שנעשה בבית הדין בקושטא בשנת תקי"ט, בחתימת ידי הרבנים רבי חיים מודעי, רבי שלמה אלפאנדרי ורבי דוד רוזאניש.


הגאון רבי חיים מודעי (ת"ע בערך-תקנ"ד), מגדולי חכמי הספרדים בדורו, שימש כרב בצפת, בקושטא ובמשך שבע עשרה שנה כרבה הגדול של אזמיר. יצא כשד"ר קהילת צפת ובמהלך שליחותו נפגש עם 'הנודע ביהודה', שהפליג בשבחו (ראה שו"ת 'נודע ביהודה' קמט יורה דעה סי' פז-פח); וכן נשא ונתן עם החיד"א (שו"ת 'חיים שאל' חלק ב סי' כ). תשובותיו הרבות נדפסו בשו"ת 'חיים לעולם' (אזמיר תרל"ט-תרמ"ה).


רבי שלמה אלפאנדרי (נפטר תקל"ד). בן רבי חיים אלפאנדרי, שימש כדיין וכאב"ד בקושטא במשך שלושים שנה. (ראה אודותיו: פנקס בית הדין בקושטא עמ' 65.)


רבי דוד רוזאניש, מחכמי בית הדין בקושטא, כנראה ממשפחת רבינו המשנה למלך, חתום עם הרבנים הנ"ל בתשובות 'חיים לעולם' ו'ראש משביר' (מצורפים צילומים). הוציא לאור בקושטא תקי"ד את הספר 'חרדים' עם הקדמה ממנו.


על השאלות ההלכתיות שהתעוררו בגט המדובר מספר רבי חיים מודעי בספרו 'טיב גיטין' (ירושלים תרל"ה) אות לד.


אורטה קייאוי הסמוך לקושטא, תקי"ט [1759]. דף בגודל 2120 ס"מ. קרעים וסימני עש תוקנו ברסטורציה אומנותית, כמעט ללא חיסרון.

פריט : 165

כתב יד. ספר המדידות ופירוש איצטרלאב: בגדאד תק"ח [1748], עם שער מצויר - מרשים במיוחד


ספר המדידות ופירוש אצטרולב, עם ביאור על מכשיר האסטרונומי quadrant מאת רבי יעקב בן מכיר אבן תבון. - חיבור שלא נדפס.


הועתק לכבוד החכם רבי סלימאן מעתוק על ידי הסופר יהודה ליב שפירא מפראג.


בראש כתב היד שער מצויר מרהיב ביופיו, עם שני עמודים ארכיטקטוניים ומעליהם נשרים פורשים כנפיים. בבסיס העמודים ועל העמודים עצמם קישוטי עלים ופרחים נהדרים.


כתב היד כולל:


1] פירוש על רובע הדאיירה מאת ר"י בן מכיר בכתב יד רי"ל שפירא


2] פירוש על כלי האיצטרלאב מהנ"ל.


3] פירוש נוסף על האיצטרלאב מאת ר' ח' שלמה מזרחי בעצם כתיבת ידו של רבי סלימאן מעתוק, וכן לוחות העיבור בעצם כתב ידו והגהות בשולי ההעתקות הנ"ל. מעבר לשער חתימת ידו המסולסלת.


רבי יעקב בן מכיר אבן תבון מפרובנס (1236-1304 בערך) נכדו של המתרגם שמואל אבן תבון, היה אסטרונום ומתרגם נודע בימיו, בכתביו שתורגמו ללטינית, השתמש אף האסטרונום הנודע קופרינקוס.

רבי סלימאן ב"ר דוד מעתוק מבגדאד היה מקובל, פייטן, בקי בחכמת התכונה ובעל אוצר ספרים גדול. פיוטיו היו שגורים בפי יהודי בבל. הוא העתיק כתבי יד לעצמו ואף הושיב סופרים בביתו כדי שיעתיקו לו ספרים שטרם נדפסו. (ראה אודותיו: א. בן יעקב, 'יהודי בבל מסוף תקופת הגאונים' עמ' צה-צו; מ. בניהו, 'ספרים שנתחברו בבבל וספרים שנעתקו בה' עמ' י' ועמ' פה-פו).

הסופר ר' יהודה ליב שפירא מפראג היה גם הוא בעל ידע בחכמת התכונה ובכמה מקומות בכתב היד הוסיף הגהות משלו. בדף האחרון חתימות רבי יחזקאל אברהם מצליח ועוד (ראה עליהם ב'אהל דוד' הנזכר להלן).

72 דפים, 1221 ס"מ. עם נקבי עש. כריכת עור עתיקה משופשפת, בצדה הפנימי של הכריכה אקס ליבריס מרשים של ספריית ר' דוד סולימאן ששון.

פריט : 169

מכתב הגאון בעל 'שדי חמד' אל רבני ירושלים


מכתב מאת הגאון הגדול רבי חיים חזקיהו מדיני, בעל ספרי 'שדי חמד', אל רבני ירושלים הראשון לציון רבי רפאל מאיר פאניז'ל ורבי יעקב שאול אלישר בעל 'יש"א ברכה'.


כתיבת סופר נאה, בחתימת יד קדשו: "הצעיר חיים חזקיאו מדיני המכונה חח"מ הי"ו" וחתימה קצרה נוספת בעמ' 3. מעט הוספות בכתב ידו.


הגאון רבי חיים חזקיהו מדיני (תקצ"ג-תרס"ה), מגדולי המחברים הספרדים ומגדולי הבקיאים בספרות התורנית. שם עולם הקנה לו ספרו הענק 'שדי חמד' שהוא כעין אנציקלופדיה תלמודית.


בעל 'שדי חמד' נולד בירושלים, בצעירותו עבר ללמוד בקושטא ולאחר מכן התקבל כרב בקהילה היהודית בקרים. בשנת תרנ"ט חזר לירושלים ומשנת תרס"ב כיהן כרבה הראשי של חברון.


המכתב עוסק בשליחת כספי תרומות לירושלים, בעזבון יהודי מירושלים שנותר בקרים, ובחיפוש אחר ספרי שו"ת והלכה בהם נעזר הרב בכתיבת ספרו הגדול 'שדי חמד'.


קרסו-בזאר (חצי האי קרים), תרמ"ד [1884] בערך. דף מקופל (3 עמודים). 2621 ס"מ. מצב טוב.

פריט : 170

כרוז היסטורי נגד פתיחת בתי ספר חילוניים בירושלים, בחתימת ידם של גדולי רבני ומקובלי ירושלים הספרדים. ירושלים תרמ"ז [1887]


כרוז מקורי תקיף, נגד פתיחת בית הספר [אישקולה] של חברת 'כל ישראל חברים' ['אליאנס'] בעיר הקודש ירושלים.

על הכרוז חתומים בחתימת ידם למעלה משלושים רבנים מגדולי חכמי ירושלים הספרדים. ביניהם צדיקים ומקובלים קדושי עליון מקובלי ישיבת 'בית אל'.
מהם: הראשון לציון רבי יעקב שאול אלישר - ה'יש"א ברכה';
רבי רפאל יצחק ישראל ראב"ד ירושלים;
המקובל רבי אהרן משה פירירא בעל 'מעיל קדש ובגדי ישע' ועוד;
המקובל רבי ששון בכר משה בעל 'שמן ששון';
המקובל רבי יוסף ויטאל מגדולי מקובלי בית אל ומעורכי 'שער הכוונות' למהרח"ו; המקובל רבי מסעוד אלחדאד ראש ישיבת המקובלים בית אל ובעל 'שמחת כהן' ועוד;
המקובל רבי יששכר אצראף;
המקובל רבי נסים עני;
המקובל רבי שלום מלכא בעל ספר 'וזרח השמש';
המקובל רבי שלום מזרחי עדני בעל ספר 'שלום ירושלים';
רבי אליעזר פאפו בעל ספר 'דמשק אליעזר';
ורבי חיים יצחק אבועלפיה בן הרב היר"א.

רבני ירושלים ראו בפתיחת בתי הספר של ה'אליאנס' פגיעה אנושה בחינוך הטהור של ילדי ישראל והחדרת רוחות השכלה זרות, הגורמות לעקירת הדת ועל ידן "נשכח מילדי ישראל תורת משה".
במכתבם הם מציינים את התנגדותם של גדולי ירושלים בעבר - הרב אג"ן, הרב היר"א ורבי אליהו מאני - ותוקפים את נסים בכר, בא כוח חברת כי"ח להקמת בית הספר בירושלים.

בין דבריהם כותבים הרבנים: "בצירוף קוב"ה אנחנו גוזרים בכח תוה"ק [תורתינו הקדושה] שתתעלה, על כל אחד מתושבי ארץ הקודש, שלא יוכל לשלוח את בנו בשום אישקולה אשר בה ילמדו בני ישראל, כי לפי דעתנו הוא כמקריב בנו לעבודה זרה... ואם ח"ו האיש יעשה בזדון נגד דברינו אלה, מלבד כי יצא מכלל עדת ישראל, לא זו בלבד כי אם שלא נמול את בנו ולא יקבר בקבורה על ידי ישראל…"


ירושלים תרמ"ז [1887]. דף גדול: 2934 ס"מ. מריחות דיו בשני מקומות, קרע קטן עם פגיעה קלה בחתימה אחת.

פריט : 171

תשובה להלכה ולמעשה בעניין עגונה מאת הגאון רבי שמואל סלאנט. ירושלים תר"א [1841]


תשובה בעניין עגונה מהעיר חברון, מאת הגאון רבי שמואל סלאנט - מהימים הראשונים שהגיע לירושלים.

רבי שמואל חתום בחתימת ידו על התשובה ארבע פעמים, פעמיים מתוכן בחתימת יד מלאה ונדירה מאוד:"שמואל בהרב מוהרצ"ה ז"ל מסלאנט המתגורר פה ירושלים תובב"א", וכן: "שמואל בהרב מוהרצ"ה ז"ל מסלאנט חותם פה ירושלים עיה"ק תובב"א".


רבי שמואל מדגיש את ישיבתו בירושלים כי הימים האלו היו הימים הראשונים לעלייתו לירושלים.

תוכן המעשה: הספינה בה נסע שד"ר חברון ר' זלמן ב"ר פנחס מאודיסה לאיסטנבול, נקלעה לרוח סערה והחלה להישבר ולכן קפצו כל הנוסעים לים. חלקם ניצלו וחלק נעלמו עקבותיהם וביניהם ר' זלמן הנ"ל.

הגרש"ס היה באותה עת בקושטא, שם התעכב כמה חודשים בדרכו לעלות לארץ ישראל, וערך שם גביות עדות. בהגיעו לירושלים והוא בן עשרים וחמש בלבד, ערך את התשובה שלפנינו.

בעמוד האחרון ערך הגרש"ס מכתב "לכבוד רבותינו הרבנים הגאונים וגדולי דורינו היושבים על כסא ההוראה", ובו הוא מבקש שיעיינו בתשובתו להתיר את העגונה הצעירה מחברון מכבלי העיגון.

ירושלים תר"א [1841]. דף מקופל, 4 עמודים כתובים. 2029 ס"מ. סימני קיפול, שיקומים ברסטורציה אומנותית בקיפולי הדף, וכתמי זמן.

פריט : 173

כתב יד - אוטוגראף - ספר יסוד: דיני שביעית ומצוות התלויות בארץ


ספר 'תורת הארץ' חלק ב, בכתב יד המחבר הגאון רבי משה קלירס אב"ד טבריה
דינים, חקירות וביאורים בדיני מצוות התלויות בארץ - אוטוגראף המחבר הגאון החסיד רבי משה קלירס, אב"ד טבריה.

רבי משה היה בקי עצום ומומחה גדול במצוות התלויות בארץ, ובנו העיד ששמע מפיו שלפני כתיבת חיבורו למד י"ד פעמים ירושלמי סדר זרעים.

מיד עם הדפסתו, התקבל ספר 'תורת הארץ' כספר יסוד בדיני שביעית ומצוות התלויות בארץ, ואין ספר העוסק בדינים אלו שלא נזקק לחיבור חשוב זה.

הגאון רבי משה קלירס אב"ד טבריה (תרל"ד-תרצ"ד) היה מגדולי חכמי ארץ ישראל בדורות האחרונים, גאון בתורה ובחסידות. נולד בצפת ולאחר נישואיו עבר לטבריה ונמנה על האריות שבחבורת חסידי סלונים. בשנת תר"ס ייסד את ישיבת 'אור תורה' בטבריה, ומשנת תרס"ט החל לכהן כרבה של טבריה.

שני חלקי הספר נדפסו בשנים תרפ"ה-תרצ"ד. כתב יד זה כולל את החלק השני עם הוספות רבות שלא נדפסו במהדורה הראשונה. בשנים תש"ס-תשס"ח נדפסו מהדורות חדשות ומורחבות על פי כתב יד זה.

659 עמודים. רוחבו של כתב היד גדול מאורכו: 1520 ס"מ. אוטוגראף, עם מחיקות ותיקונים, בדפים בודדים כתמים. מצב טוב, כרוך בכריכת עור חדשה.

פריט : 174

אזהרה לרבים


כרוז בעברית ובאנגלית מאת הרב הראי"ה קוק – נגד הכניסה להר הבית

"אחינו היקרים הבאים לעיר קדשנו מקרוב ומרחוק – הישמרו נא מהאיסור החמור של הכניסה למקום המקדש והר הבית"...

כרוז בעברית ובאנגלית אשר יועד בעיקר עבור תיירים מחוץ לארץ, שלא ידעו את חומר האיסור בדבר, שיש בו איסור כרת (ראה בספרו של הראי"ה 'משפט כהן' סי' צו).

בוועדת שאו שהוקמה על ידי הבריטים לאחר מאורעות תרפ"ט, נשאל הרב קוק:

 המותר לעם היהודי, עד ימות המשיח, לעשות אילו צעדים גשמיים להקמת בית המקדש?

הרב קוק: "ציווי התורה הוא שעד בוא יום התחייה, אין אנו רשאים אפילו להיכנס לחצר בית המקדש.אני רגיל בימי החגים היהודים, בשעה שהרבה יהודים באים העירה, לשלוח להם אזהרה שלא ייכנסו למקום הקדוש הזה, מכיוון שאין אנו ראויים לכך עד שיבוא יום הגאולה".

אין ספק שכוונתו ב"לשלוח להם אזהרה" היא לתליית כרוז זה, אשר כותרתו 'אזהרה לרבים'.

Added title: Public warning ! : ... be warned ... that it is strictly forbidden ... to enter the Temple area ... or to ascend the Har-habaith /
by ... Rabbi ... A. I. Kook

ירושלים, שנות התר"פ [1920], דפוס סלומון. עברית ואנגלית. דף בגודל 3347 ס"מ. הכרזה הודבקה על גבי קרטון ובו שני חורים עם עיגולי ברזל מקוריים לתלייה. קמטים ומעט כתמים. 

פריט : 176

מכתב מאת רבני צפת רבי רפאל זילברמן אב"ד צפת ורבי דוד באב"ד בן ה'מנחת חינוך'. תרנ"ב [1892]


מכתב הלכתי ארוך בכתב יד ובחתימת הגאון רבי רפאל זילברמן ראב"ד צפת, ובחתימת רבי דוד באב"ד אב"ד סניאטין ומרבני צפת, אל הגאון רבי שמואל סלנט.


הגאון רבי רפאל זילברמן (תקצ"ט-תרע"ח), דיין וראב"ד עדת אשכנזים בצפת למעלה מחמישים שנה, נולד באומן שבאוקראינה ובילדותו בשנת תר"י עלה עם אביו לארץ ישראל. נודע בגדלותו ובחוכמתו ואף היה נערץ על השלטונות הטורקיים.


הגאון רבי דוד באב"ד (תק"צ בערך-תרנ"ד), בנו של הגאון בעל 'מנחת חינוך' (אמו הייתה אחותו של רבי חיים מצאנז), שימש כאב"ד סניאטין בה שימש אביו ברבנות. עלה לצפת בשנות התר"מ וכיהן בה כרב עד פטירתו. נטמן בצפת ליד ציון האר"י הקדוש.


חציו השני של המכתב נדפס ב'תורת רבנו שמואל סלנט' חלק ב עמ' רטז-ריח. חלקו הראשון של המכתב (רוב העמוד הראשון) לא נדפס.


צפת תרנ"ב [1892]. דף בגודל 2329 ס"מ, כתוב משני צדיו. נייר מכתבים אישי של רבי רפאל זילברמן. סימני קיפול.

פריט : 178

"עשו לכם מקוה... שלא יהיה בה שום חשש בעולם"


מכתב הדרכה בעניין בניית מקווה מאת הרה"ק רבי צבי הירש מליסקא. תר"ל [1870]


מכתב בחתימת יד קודשו של הרה"ק רבי צבי הירש מליסקא, אל רבי יעקב כ"ץ אב"ד אנאד.


"אודות שאלתו בענין המקוה... אין ראוי לעשות מקוה אשר מתחילת בנינה, תהיה נבנית על ידי שאלה, ולמה זה למעלתו להכניס עצמו בספיקות, לכן עשו לכם מקוה... שלא יהיה בה שום חשש בעולם".


בהמשך המכתב מציע הרב דרך מעשית באיזה אופן לחמם את מי המקווה, ומזמין את אחד מבני העיר אנאד שיבוא לליסקא לראות איך בנו שם את המקווה.


בשולי המכתב חתימת יד קדשו: "א"ד [אלו דברי] ידידו ואוהבו הק' צבי הירש בהר"א ז"ל אב"ד דק"ק ליסקא יע"א".


הרה"ק מליסקא היה רבו של הרה"ק רבי שעיהל'ה קערעסטירער, והרב שעיהל'ה היה רגיל לחתוםהק' ישעי' בן מו"ה משה ז"ל שהיה משמש בקודש אצל הרב הצדיק מליסקא זי"ע". (ראה בסמוך מוצר 180#)

על עבודת הקודש של רבי צבי הירש כותב נכדו שזכה לשמשו רבות: "אם היה מרגיש אא"ז זצ"ל באיזה מקום שיש לו לזכות את ישראל בדרכי השי"תובפרט בעניני מקוה טהרת ישראל, לא היה עצל והלך אפילו למרחוק" ('דרכי הישר והטוב', מונקאטש תר"ע, דף לה, א).

הרה"ק רבי צבי הירש פרידמן אב"ד ליסקא (תקנ"ח-תרל"ד), מגדולי צדיקי החסידות, נודע ב"הוד קדושתו וטהרתו" (הסכמת רבו הרה"ק רבי חיים מצאנז ל'אך פרי תבואה') והתפרסם במופתיו. בקי עצום בנגלה ובנסתר; נולד בעיר אויעהל, גדל בצל הרה"ק בעל 'ישמח משה' והיה בן בית אצלו. לאחר פטירת ה'ישמח משה', החלו לנהור אליו המונים וביניהם גדולי רבני וצדיקי הונגריה.

על אף טרדותיו הרבות והיותו בעל צדקה גדול, לא עזב את עול ההוראה, ובתור אב"ד ענה לשאלות הלכתיות – דוגמת מכתב זה.

תורתו פורסמה בספרים 'אך פרי תבואה' ו'הישר והטוב'; תולדותיו ומופתיו - בספר 'דרכי הישר והטוב'.

מרחץ פאראד [סמוך לקהילת ווערפעלעט] תר"ל [1870]. גודל: 2117 ס"מ. מעט כתמי מים, השלמות נייר ברסטורציה אומנותית בשוליים.

פריט : 186

מכתב חשוב ביותר בכתב יד האדמו"ר הרה"ק רבי יואל מסאטמר, בדבר עלייתו מארצות הברית לארץ ישראל


מכתב ארוך, כתוב משני צדי הדף, כולו בכתב יד האדמו"ר הרה"ק רבי יואל טייטלבוים מסאטמר, אל שאר בשרו רבי יואל אשכנזי מטבריה. המכתב עוסק בעניין לבטיו הגדולים של האדמו"ר אם לחזור לארץ הקודש כפי רצונו האמיתי, או להמשיך את ישיבתו באמריקה.


ביום כ"א בכסלו תש"ה (יום ההצלה) הגיע הרה"ק רבי יואל טייטלבוים לשווייץ, שבור ורצוץ מימי המלחמה. לאחר כמה חודשי התאוששות עזב את שווייץ בדרכו לארץ ישראל, שבה ישב שנה אחת, ולאחר מכן יצא לארצות הברית.


בשנים הראשונות לשבתו בארה"ב, מחשבתו העיקרית הייתה לחזור לארץ ישראל – כך גם נראה מהבלאנק עליו כתב את מכתבו הנוכחי, בו נדפס: "יואל טייטלבוים אב"ד סאטמר בעיה"ק ירושלים, כעת בברוקלין ניו יורק". אולם מחמת כמה סיבות נשאר בארה"ב.


במכתב חשוב זה מתגלים כמה מלבטיו: "יש כאן קיבוץ חשוב מישראל יראים וחרדים, אבל אף על פי כן במצב הרוחני בכללות צריכים לרחמי שמים" ולכן זו סיבה להישאר כדי לפעול ולהשפיע על המצב הרוחני של יהודי ארצות הברית. כן מבקש הרב: "נא יכתוב לי בפרטות" אם יש סכנה לבוא לארץ ישראל בגלל הערבים ("בכאן מפחדים מהמצב שבארץ ישראל מחמת המרידות").


בסיום המכתב מבקש האדמו"ר בענוותנותו: "נא להזכיר אותי במקומות הקדושים לישועה גדולה ולרחמי שמים";

ומסיים בציפייה: "והשי"ת יעזור שנזכה להתראות בקרוב [בארץ ישראל] מתוך נחת והרחבת הלב ונזכה לעבוד השי"ת בלבב טוב להרחיב גבולי הקדושה".


בהמשך המכתב - מכתב פרטי, עם דברי ברכה, לשאר בשרו רבי אברהם אשכנזי בן רבי יואל הנ"ל, ובשוליו מכתב מאת נאמן ביתו המשב"ק הרה"ח רבי יוסף אשכנזי.


נייר מכתבים בגודל 2128 ס"מ. סימני קיפול, חיזוקי נייר דבק בקיפולי הדף.

פריט : 191

מכתבי המלצה מהגה"ק בעל 'דרכי תשובה' ומהרה"ק רבי שלום אליעזר הלברשטאם מראצפערט


פנקס צאנז - מכתבי המלצות ומעמדות להרה"ח רבי יחיאל מרגליות, מהמסתופפים בצל ה'דברי חיים', שעלה לארץ ישראל


פנקס מכתבי המלצה מצדיקי החסידות ומעשרות רבנים להרה"ח רבי יחיאל מרגליות מרודניק, מחסידי הרה"ד רבי חיים מצאנז, שרצה לעת זקנתו לעלות ולהשתקע בארץ ישראל ולעסוק שם בתורה ובעבודת ה'.


הפנקס מכיל מכתבי המלצה מרבנים מהונגריה וכן התחייבויות מרבנים ואנשים שיישלחו לו כספים לארץ ישראל להחזיקו בימי שבתו שם.


בראש הפנקס מכתביהם של הרה"ק רבי צבי הירש שפירא אב"ד מונקאטש בעל 'דרכי תשובה', ומכתב בחתימת יד קודשו של הרה"ק רבי שלום אליעזר הלברשטאם מראצפערט בן ה'דברי חיים'. במכתבו מעיד רבי שלום אליעזר: "אשר היה דרכו להסתופף בצל קדשו שכ"ק אאמו"ר הגאון הקדוש מצאנז זצ"ל", ומבקש לקרבו "כי הוא גדול בתורה וחריף ובקי וחסיד מפורסם".


בהמשך הפנקס מכתביהם של עשרות רבני הונגריה ואשכנז, ביניהם:


  • הגאון רבי יוסף ליב סופר, אב"ד דרעטשקע ופאקש בעל 'ילקוט סופר'.
  • הגאון רבי ישעיה זילברשטיין, אב"ד וייטצען בעל 'מעשי למלך'.
  • רבי יצחק צבי פרייא מסערדאהעל, חתן ה'כתב סופר'.
  • בנו, רבי מאיר ליב פרייא, אב"ד שוראן.
  • רבי יוסף צבי דושינסקי, אב"ד גאלנטא.
  • רבי שלמה צבי הכהן שטראסר, אב"ד דברצין.
  • רבי אברהם אלעזר וויס, אב"ד קאסטעל וטאפאלטשאן (תלמיד ה'שבט סופר').
  • רבי מרדכי הלוי הורוויץ, אב"ד פרנקפורט בעל 'מטה לוי'.
  • רבני משפחת במברגר.
  • רבי חנוך הכהן ערנטרוי, אב"ד מינכן.
  • הרה"ח רבי ישכר בלויגרונד, אב"ד קאלווריא, חתן נכדת הרה"ק רבי יחזקאל שרגא משינאווא בעל 'דברי יחזקאל' שזכה לקירבה יתירה ממנו.

    בדפים נוספים רשם רבי יחיאל את רשימת האנשים ששלחו כספים, ביניהם האדמו"ר בעל 'אמרי יוסף' מספינקא, בנו בעל 'חקל יצחק' ו'הרב הצדיק מבעלז', וכן רשימה ארוכה של כתובות אישים ורבנים באמריקה.

    מכתבי הרבנים הם מהשנים תרס"ב-תרס"ג [1902-1903]. כ-100 דפים כתובים (200 עמודים בערך) ועוד דפים רבים נותרו חלקים. גודל הפנקס: 1017 ס"מ. כריכה מקורית בלויה.

    פריט : 192

    תשובה חשובה ויסודית בעניין דעת הרה"ק רבי חיים מצאנז בהיתר מכירת עסק לגוי לשבת - בכתב יד הגה"ק בעל 'מנחת אלעזר'. מונקאטש תרע"ד [1914]


    מכתב חשוב בכתב יד ובחתימת הרה"ק רבי חיים אלעזר שפירא, אב"ד מונקאטש.

    תוכן התשובה: האם ניתן למכור את העסק לגוי לשבת, כדי שהגוי ינהל את העסק ביום השבת. כידוע, בשו"ת 'דברי חיים' [חלק א סי' ה-ז] התיר המחבר את הדבר מפני כמה טעמים. במכתב זה כותב בעל 'מנחת אלעזר' שהוא אינו מוציא היתר כזה מתחת ידו מפני שבן המחבר,אדמו"ר הגה"ק משינאווא זי"ע, הרעיש כי דעת אביו רשכבה"ג ה'דברי חיים' כיוונה רק לקלים וריקים [שלולי ההיתר יחללו שבת בעצמם]. "על כן הנני מונע אף מזה לגמרי וכאשר ראיתי כן מאאמו"ר הכ"מ זי"ע…"

    המכתב הוא מחודש שבט שנת תרע"ד, מראשית זמן נשיאותו כרב ואדמו"ר במונקאטש. בשנה זו (ט"ז תשרי) נפטר אביו הק' בעל 'דרכי תשובה'.

    בראשית דבריו הוא מתנצל: "אינני משיב בעתים הללו, אשר הנני טרוד גדול, בפרט בסידור וגמר החיבורים כתי"ק אאמו"ר הגה"ק א"א הכ"מ זי"ע, אשר יצאו לאורה בקרב הימים וכפי צוואתו אלי קודם הסתלקותו זצוקללה"ה".

    האדמו"ר רבי חיים אלעזר שפירא ממונקאטש בעל 'מנחת אלעזר' (תרל"ב-תרצ"ז), בן האדמו"ר בעל 'דרכי תשובה', היה גדול אדמו"רי הונגריה לפני השואה. גאון מופלג בפרד"ס התורה, שהרבה להסתופף בצל גדולי הצדיקים בדורו. בחיי אביו הוכתר לראב"ד מונקאטש, ומשנת תרע"ד - לאב"ד ולאדמו"ר. לוחם קנאי ללא חת לשמירת המסורת הצרופה ללא שום שינוי. מכתביו נדפסו ספרים רבים, מהם: שו"ת 'מנחת אלעזר' – חמישה חלקים; 'דרכי תשובה' על הלכות נידה; 'דרכי חיים ושלום'; 'לקוטי דברי תורה'; 'חיים ושלום'; 'חמשה מאמרות'; 'אות חיים ושלום' ועוד.

    מונקאטש תרע"ד [1914]. נייר מסמכים רשמי. גודל: 1523 ס"מ. שברי נייר קלים בפינה השמאלית בחלק התחתון של המכתב. לא נדפס בקובץ אגרותיו 'אגרות שפירין'.

    פריט : 195

    ספר דרכי חיים על מסכת עירובין - כתב יד שלא נדפס. מאת הגאון הצדיק רבי חיים מרדכי אדלר אב"ד פארויא


    חידושים וליקוטים על מסכת עירובין – פרקים ב-ג בכתב יד שלא נדפס, מאת הגאון הצדיק רבי חיים מרדכי אדלר אב"ד פאררא (פארוי) והגליל.


    בשנת תר"פ הדפיס בנו של המחבר את חידושי אביו על מסכת עירובין, שאותם העתיק מגליונות הגמרא של אביו. אולם מחוסר אמצעים "בעבור מיעוט הנייר" הדפיס חידושים רק על פרק ראשון בלבד (ראה שם דף ט, א). חידושים אלו על פרקים שני ושלישי לא נדפסו מעולם.


    הגאון הצדיק רבי חיים מרדכי אדלר, אב"ד פארויא והגליל, בעל 'דרכי חיים' (תרכ"ג-תרע"ח), גאון מופלא בנגלה ונסתר שהסתיר את דרכיו. היה מקובל גדול ונורא, סיגף את עצמו בתעניות וכן נהג בחומרות גדולות ונעשה קודש הקודשים ('מליצי אש' לחדש סיוון עמ' 119). תלמיד הגאון רבי חיים צבי מנהיימר אב"ד אונגוואר, נסמך להוראה מהגאון 'בית נפתלי'. חתן הגאון רבי עמרם ישי בילליצער אב"ד סערענטש. מחיבוריו: 'דרכי חיים' על התורה וש"ס, וסגולות ורפואות ('מליצי אש' שם, 'שם הגדולים מארץ הגר' מערכת ה' נח, 'אהלי שם' עמ' 274 שם כתב שנולד בתרט"ו).


    47 דפים גדולים (94 עמודים). 2134 ס"מ. כתב יד בנו (כפי שהעיד ב'דרכי חיים' הנ"ל שהוא העתיק כתבי אביו). בדף הפורזץ חותמו של המחבר. עם מעט איורים להבנת דברי הגמרא.

    פריט : 197

    עגוני השואה - כתב התחייבות לבית הדין בחתימת רבי משה אריה פריינד ובית דינו. באניא תש"ו [1946]


    שאלת העגונים לאחר השואה הייתה אחת השאלות הקשות שהונחו לפתחי הרבנים לאחר החורבן הגדול. שאלה זו הייתה קלה יותר משאלת העגונות, כי האיסור הוא רק מצד 'חרם דרבנו גרשום', ולכן התירו בתי הדין לגברים שיש עדות שנשותיהם הובלו אל המחנות ולא חזרו, להינשא שנית; אך הם היו צריכים לחתום על כתב התחייבות שאם תבוא פתאום האישה הראשונה, יהיה אסור להם לדור עם שתיהן עד שבית דין יחליטו מה דינם.

    על מסמך זה חתום הבעל העגון, הגאון רבי שמעון מילר, אב"ד אראד ובעל ספר 'שפתי שמעון'.

    את חתימתו אישרו חברי בית הדין:

    הגה"צ רבי משה אריה פריינד (תרס"ד-תשנ"ו), גאב"ד העדה החרדית בירושלים. נכד הרה"ק רבי אברהם יהושע פריינד שהיה רב ואדמו"ר באונטרדם ונאסוד (חתן רבי מרדכי יהודה לעוו אב"ד אונטרדם). שימש לפני השואה כאב"ד נאסוד, ובשואה איבד את אשתו ושמונת ילדיו. לאחר השואה שימש כדומ"ץ בסאטמר ועמד בראש בית הדין שטיפל בעגונים ובעגונות שנותרו אחרי החורבן הנורא. נודע בצדקותו הרבה ובהנהגותיו הקדושות.

    הגאון רבי חיים אלתר פאנט (תרע"ה-תשד"מ), בעל ספר 'תפוחי חיים' ומצאצאי ה'מראה יחזקאל'. רב בבאניא לאחר השואה וחתן האדמו"ר מקוסון רבי מאיר שלום רוטנברג מגרוסווארדין. עלה ארצה וכיהן כרב בתל אביב. בנו הוא האדמו"ר מקוסון בבני ברק.

    הגאון החסיד רבי ישי העכט מבעלז(תרס"ח-תשכ"ב), דומ"צ דק"ק סאטמר ולאחר השואה רב בית המדרש דחסידי בעלזא בוויליאמסבורג, ממקורבי האדמו"ר רבי אהרן מבעלזא והאדמו"ר רבי יואל מסאטמר.

    נאדי באניא תש"ו [1946]. מסמך בגודל 1721 ס"מ. מצב טוב.
    מתוך 6 דפים
    ×