מכירה 8
כ"ב כסליו, תשפ"א
מכירה 8
8.12.20
מתוך 6 דפים

פריט : 201

שנחאי תש"ו [1946] . מכתב מרטיט ומלא תוכן מאת הגאון רבי חיים שמואלביץ ראש ישיבת מיר.


'אם יש לכם איזה ידיעה מארץ הדמים להודיעני תיכף להשיב נפשי האומללה כי אין לי שום ידיעה... גלמודים נשארנו וכל התקשרות עם ידידינו נעים לנו'.

מכתב בכתב יד הגאון רבי חיים שמואלביץ ראש ישיבת מיר, בו מגלה טפח ממצבו האישי ומצב התלמידים והישיבה בגלות שנחאי,

מכתב גדוש ומלא תוכן היסטורי לתולדות ישיבת מיר בשנחאי. להלן כמה ציטוטים:

1)'לומדים בהישיבה בהתמדה נפלאה והרבה ממכירכם נתעלו במידה נפרזה ב"ה'.

2)'הבחורים רוצים לנסוע לארצות הברית וקנדה, דעתי ורצוני לנסוע לארץ הקודש להתייחד עם מורי חמי שליט"א [הגרא"י פינקל]

3)'המצב הגשמי הוטב הרבה ממה שהיה'.

4) 'אם יש לכם איזה ידיעה מארץ הדמים להודיעני תיכף להשיב נפשי האומללה כי אין לי שום ידיעה... גלמודים נשארנו וכל התקשרות עם ידידינו נעים לנו'. [רבים מבני משפחת רבי חיים נספו בשואה]

5) וכן מעדכן על נישואי מספר תלמידים בשנחאי, ביניהם על שידוכו של רבי חיים מיליקובסקי עם נכדת האדמו"ר מאמשינוב. [שידוך זה היה בו מן החדוש שבן ישיבה ליטאי ישא נכדת אדמו"ר)

ג' חיי שרה [כ"ג מר חשון] תש"ו. דף בגודל: 1421 ס"מ, כתוב משני צדיו בכתב ידו וחתימתו. סימני קיפול ונקבי תיוק.

פריט : 202

מכתב הגאון רבי אהרן קוטלר בעת ביקורו הראשון בירושלים לאחר השואה. ירושלים תש"ו [1946]
'באתי ברוך ה' לירושלים לשלום'

ביום רביעי בשבת כ"ב בטבת הגיע הגר"א קוטלר אל היעד הנכסף - ארץ ישראל והארץ האירה מכבודו, כשירד מן המטוס בנמל התעופה לוד וכפות רגליו דרכו על אדמת הקודש ברך בהתלהבות ברכת שהחיינו בשם ומלכות ופניו קרנו מרוב שמחה ואושר, משלחת של גדולי תורה הקבילה את פניו ובראשם הגרא"י פינקל ראש ישיבת מיר, (אש התורה ח"ב עמ' פה) כחדשיים שהה רבי אהרן בארץ ישראל ולאחמ"כ חזר להמשך ביסוסה והקמתה של ישיבת לייקווד המעטירה. 

המכתב כולל, פריסת שלום לר' אהרן גודמן המזכיר המדיני של אגודת ישראל בלונדון ומראשי הפעילים ב'ועד ההצלה' הוא ור' זיידל סמיעטצקי הנמען ראש ישיבת תורת אמת בלונדון ומבחירי ישיבת מיר פעלו באותה תקופה להצלת ישיבת מיר משנחאי, ר' אהרן כותב שישתדל לחזור דרך לונדון 'ואולי יסתיימו הדברים שהתחלנו' וכן הודעה על משלוח ספרי אבן האזל לחותנו הגרא"ז מלצר.

בשולי המכתב נוספה שורה בכתב יד בנו הגאון רבי שניאור קוטלר.

הכל בכתב ידו וחתימתו.

עש"ק וארא [ב' שבט] תש"ו. 1827 ס"מ. נקבי תיוק

פריט : 205

הזמנה קטנה מודפסת לברית של הגאון רבי נסים קרליץ. ווילנא תרפ"ו [1926]


'הננו מתכבדים להזמין בזה את הו"כ להשתתף בשמחתנו בהכניסנו את בננו הנולד לנו למזל טוב בבריתו של אברהם אבינו ביום ה' כ"ה מנחם אב פור"ת לפ"ק בשעה עשר וחצי בבוקר במעון הרב קארעליץ רחוב סובאץ 4. בכבוד, נחום מאיר חוב"ק מיישאגאלע ורעייתו'

ההזמנה היא לבריתו של הגאון הנודע מגדולי פוסקי ומנהיגי הדור האחרון רבי נסים קרליץ שנולד בווילנא ביום י"ח אב תרפ"ו.
ברחוב סובאץ 4 גר באותה עת גיסו של רבי נחום מאיר, הגאון רבי מאיר קרליץ אחי החזון איש. באותו בית התחתן כחצי שנה אח"כ הסטייפלר זצ"ל [ראה, אגרות ורשימות קהלות יעקב ח"ה עמ' צה]

אגב, במכתבו של רבי נחום מאיר להסטייפלר שהיה באותה עת מיועד להיות גיסו, הוא כותב שלא ברור עדיין אם הברית תהיה בזמן 'כי עודני צריך שאלת מומחים מפני קטנותו ופחיתות משקלו אשר הרופאים שבזמננו מדקדקים בזה'. [שם]

הגאון רבי נחום מאיר קרליץ (תרמ"ט-תשי"ט) אב"ד מיישאגאלע אביו של הגאון רבי נסים קרליץ נשא את אחות החזון איש [ושינה את שם משפחתו לקרליץ כשם משפחת חותנו כדי לקבל נתינות רוסית] ממייסדי כולל זכרון מאיר [לימים כולל חזון איש] היה גאון צנוע ונחבא אל הכלים, החפץ חיים רצה בו לחתן, אך קדמוהו בני משפחת החזו"א [פאר הדור עמ' קמט]

[לכאורה מהזמנה זו רואים שלא חשו למה שנהגו שלא להזמין לברית (עיין בספר סוד ה' ושרביט הזהב בדיני המילה ופתחי תשובה יו"ד סוסי' רס"ה), אך יש אומרים שעיקר הקפידא היא לא להזמין לסעודה ולא לברית וכאן לא נזכר הסעודה, ראה מאמר ארוך על כך בבית אהרן וישראל גליון קפה עמ' צה]

הזמנה קטנה מודפסת בגודל 'כרטיס ביקור' 127 ס"מ, נייר עבה, קפלי נייר בפינות.

פריט : 206

עצות והדרכות מעשיות לבחור שנופל לדכאון ודברי עדוד נפלאים לתיקון חטאים בעצם כתב יד הגה"צ הסטייפלר זצ"ל.
איך מתמודדים עם נפילות ברוחניות?

בדבריו הקדושים שלפנינו מעודד הסטייפלר בחורים לא ליפול ברוחם עקב נפילות ברוחניות, ופותח בפניהם פתח תקוה, שעל אף שהם רואים בספרי מוסר אזהרות חמורות ועונשים קשים המוטלים על עוברי עבירות, הם צריכים לזכור שגם מי שנכשל, אך מתגבר מדי פעם, שכרו עצום.

ובלשונו: 'שהרבה לומדי תורה צעירים נכשלים רח"ל, אבל הרבה פעמים הם מתגברים על התאווה הבוערת וזה זכות גדול ועצום ונורא מאוד, מאוד, מאוד' !!!

ומציע למעשה להמשיך להתנהג כרגיל ללמוד תורה בעיון והבנה'ושאר כל הזמן לא יהרהר כלל וכלל ממכשולים שלו' .

 הגה"צ רבי יעקב ישראל קנייבסקי - הסטייפלר (תרנ"ט-תשמ"ה) מגדולי מנהיגי הדור האחרון. מלבד גדולת תורתו וצדקותו, היה לו הבנה גדולה בכוחות הנפש, ופתח בדורנו את שערי החינוך החיובי והכרת נפש התלמיד, ולפי זה לחנכו ביד רכה. הוא סייע רבות לבחורים ואברכים שהיו שרויים במצבי 'דכאון' או 'משבר' בעקבות כך שלא הרגישו סיפוק בעבודתם הרוחנית, הוא היה מדבר על לבם, בכתב ובעל פה ונותן עצות מעשיות.

הסטייפלר גם היה פורץ דרך בגישה לנטילת תרופות לדכאון במקום הצורך, תוך כדי התייעצות עם רופא, כפי שנזכר כאן בסוף דבריו.

הכל בעצם כתב יד קדשו, לא חתום. דף בגודל 19.515 ס"מ.
מתוך 6 דפים
×