פריט : 102

דף בכתב יד המקובל האלוקי רבי נתן שפירא בעל 'מצת שימורים'


בעניין מעלתה של חכמת לימוד הקבלה ומי הראוי ללומדה

מהם התנאים הנצרכים כדי להתחיל ללמוד את חכמת הקבלה, וכן מעלת האר"י הקדוש וגוריו, בעצם כתב יד קדשו של המקובל האלוקי רבי נתן שפירא, עם תוספת הגהה ממנו הפותחת במלים: "ונלענ"ד נתן". בהגהה כותב הרב בין דבריו:"להורות לנו שלא יעסוק האדם בתלמוד לבד, או בהחכמה לבד, אלא צריך לעסוק בהם ביחד הפשט עם הסוד".

המקובל הקדוש 'עיר וקדיש' (לשון החיד"א) רבי נתן שפירא בעל 'מצת שימורים' יצא בשנת תט"ו לאיטליה כשד"ר לטובת היישוב היהודי בירושלים ופעל בה רבות. בעת שליחותו הדפיס שם את ספריו 'טוב הארץ', 'יין המשומר' וספר 'מצת שימורים' שהתקבל מאוד אצל כל גדולי המקובלים. בגמר שליחותו השתקע בריג'יו ובה נפטר בשנת תכ"ו.

רבי נתן הביא עמו לאיטליה 'חבילות חבילות מכתבי האר"י' (הקדמת שערי ציון לרנ"נ הנובר) וסידרם בעריכה מחודשת בעת שבתו באיטליה. לכן מקובלי איטליה העתיקו ולמדו בכתביו, שהתפשטו משם לכל ארצות אשכנז.

מכתבי האר"י ומהרח"ו שנערכו על ידי רבי נתן נדפסו הספרים: 'פרי עץ חיים' (קוריץ תקמ"ב), 'מחברת הקדש' - ספר הכוונות לשבת ומועדים (קוריץ תקמ"ב), 'ספר הגלגולים' (פרמישלה תרל"ה) ועוד. ראה: אביבי, קבלת האר"י, חלק ב' עמ' 701-711.

דף כתוב משני צדיו, בארבעה טורים. בטור הראשון דברי האר"י שאין סתירה בין הפשט לסוד (נדפס ב'נגיד ומצוה'). בטור השני 'מעלת העוסקים בחכמת האמת' והתנאים הנצרכים לזה (בהקדמת מהרח"ו ל'עץ חיים', עם מעט שינויי לשון). הקטע השני כולל דברים מספר 'הבהיר' ומספר הזוהר - שלושה מאמרים במעלת חכמת האמת שהובאו גם בספר 'אור נערב' להרמ"ק.

בצד השני העתקה חלקית מאגרות שכתב המקובל רבי שמשון בק מצפת בשנים שמ"ב-שמ"ג על מעלת האר"י ותלמידו רבי יוסף מוגרבי – הוא רבי יוסף בן טבול, ממנו קיבל רבי שמשון בחכמת האמת. (אגרות אלו נדפסו לראשונה על ידי קויפמן ב'ירושלים' של לונץ, שנה שניה [ירושלים תרמ"ז], עמ' 141-147.)

[1] דף, 2 עמודים כתובים. גודל: 1521 ס"מ. נקבי עש שוקמו ברסטורציה אמנותית, שמור בכריכת עור חדשה נאה.

מחיר פתיחה: $15,000
|
הערכה: $20,000 - $30,000

דף בכתב יד המקובל האלוקי רבי נתן שפירא בעל 'מצת שימורים'


בעניין מעלתה של חכמת לימוד הקבלה ומי הראוי ללומדה

מהם התנאים הנצרכים כדי להתחיל ללמוד את חכמת הקבלה, וכן מעלת האר"י הקדוש וגוריו, בעצם כתב יד קדשו של המקובל האלוקי רבי נתן שפירא, עם תוספת הגהה ממנו הפותחת במלים:
"ונלענ"ד נתן". בהגהה כותב הרב בין דבריו:
"להורות לנו שלא יעסוק האדם בתלמוד לבד, או בהחכמה לבד, אלא צריך לעסוק בהם ביחד הפשט עם הסוד".

המקובל הקדוש 'עיר וקדיש' (לשון החיד"א) רבי נתן שפירא בעל 'מצת שימורים' יצא בשנת תט"ו לאיטליה כשד"ר לטובת היישוב היהודי בירושלים ופעל בה רבות. בעת שליחותו הדפיס שם את ספריו 'טוב הארץ', 'יין המשומר' וספר 'מצת שימורים' שהתקבל מאוד אצל כל גדולי המקובלים. בגמר שליחותו השתקע בריג'יו ובה נפטר בשנת תכ"ו.

רבי נתן הביא עמו לאיטליה 'חבילות חבילות מכתבי האר"י' (הקדמת שערי ציון לרנ"נ הנובר) וסידרם בעריכה מחודשת בעת שבתו באיטליה. לכן מקובלי איטליה העתיקו ולמדו בכתביו, שהתפשטו משם לכל ארצות אשכנז.

מכתבי האר"י ומהרח"ו שנערכו על ידי רבי נתן נדפסו הספרים: 'פרי עץ חיים' (קוריץ תקמ"ב), 'מחברת הקדש' – ספר הכוונות לשבת ומועדים (קוריץ תקמ"ב), 'ספר הגלגולים' (פרמישלה תרל"ה) ועוד. ראה: אביבי, קבלת האר"י, חלק ב' עמ' 701-711.

דף כתוב משני צדיו, בארבעה טורים. בטור הראשון דברי האר"י שאין סתירה בין הפשט לסוד (נדפס ב'נגיד ומצוה'). בטור השני 'מעלת העוסקים בחכמת האמת' והתנאים הנצרכים לזה (בהקדמת מהרח"ו ל'עץ חיים', עם מעט שינויי לשון). הקטע השני כולל דברים מספר 'הבהיר' ומספר הזוהר – שלושה מאמרים במעלת חכמת האמת שהובאו גם בספר 'אור נערב' להרמ"ק.

בצד השני העתקה חלקית מאגרות שכתב המקובל רבי שמשון בק מצפת בשנים שמ"ב-שמ"ג על מעלת האר"י ותלמידו רבי יוסף מוגרבי – הוא רבי יוסף בן טבול, ממנו קיבל רבי שמשון בחכמת האמת. (אגרות אלו נדפסו לראשונה על ידי קויפמן ב'ירושלים' של לונץ, שנה שניה [ירושלים תרמ"ז], עמ' 141-147.)

[1] דף, 2 עמודים כתובים. גודל: 1521 ס"מ. נקבי עש שוקמו ברסטורציה אמנותית, שמור בכריכת עור חדשה נאה.



………………………………………..
'וארשתיך לי לעולם'
השפעת תורתו של רבי נתן על תורת הקבלה ועל המנהגים המיוסדים על פיה היא גדולה. לדוגמה, אמירת 'וארשתיך' הנהוגה בכל תפוצות ישראל, כל יום בשעת כריכת התפילין על האצבעות, מקורה בכתבי רבי נתן שפירא.
………………………………………..


• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
יש לך שאלות על פריט זה?
אנחנו זמינים לענות גם בווצאפ >>>
×